«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

درباره سرنوشت نامعلوم عروسک‌هایی که محبوبیت زیادی پیدا می‌کنند

  • کد خبر: ۱۰۴۷۴۸
  • ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
درباره سرنوشت نامعلوم عروسک‌هایی که محبوبیت زیادی پیدا می‌کنند
مالک و مالکیت قائل شدن برای عروسک‌ها شاید در ظاهر کار آسانی باشد؛ اما پس این وسط تکلیف دست‌ها و صدا‌هایی که به آن‌ها جان بخشیده اند و آدم‌هایی که عروسک‌ها بخش بزرگی از زندگی شان شده است، چه می‌شود؟

سیدزاده | شهرآرانیوز؛ عروسک‌ها هیچ گاه از دنیای ما آدم‌ها دور نبوده اند؛ نه از دنیای کودکانه بچه‌ها و نه از دنیای شلوغ و پلوغ ما آدم بزرگ ها. مصداق هم تا دلتان بخواهد داریم. اصلا از کدام نام ببریم؟ از «مخمل» خونه مادربزرگه یا «دون دون»؟ از «جناب خان»‌ی که هنوز انگیزه بسیاری است برای نشستن پای برنامه‌های تلویزیون یا «سنجد»؟ از «کلاه قرمزی» و «پسرخاله» یا «زی زی گولو»؟ از «هادی» و «هدی» یا «نارنجی» و «سرماییِ» مدرسه موش ها؟

عروسک‌هایی که همچنان می‌توانند به این فهرست اضافه شوند و هرکدام سهم درخورتوجهی در خاطرات ما دارند. خاطراتی که با یادآوری آن‌ها می‌توانیم یک لبخند از ته دل بنشانیم روی لب‌های مان، اما سرنوشت این عروسک‌هایی که پابه پای شان جلو رفتیم و زندگی کردیم و گریه کردیم و خندیدیم، قرار است به کجا ختم شود؟

حتی همین روز‌ها که دیگر از تعطیلات فاصله گرفته ایم، یکی از برنامه‌هایی که هنوز درباره آن حرف زده می‌شود، برنامه عروسک محور «مهمونی» است؛ برنامه‌ای که شاید خیلی‌ها آن را با نام مهمونیِ ایرج طهماسب می‌شناسند. کسی که عادت کرده بودیم او را همیشه در کنار کلاه قرمزی و پسرخاله ببینیم و البته در سال‌های گذشته در کنار کلی عروسک دیگر که حالا همان‌ها هم خاطره شده اند. عید امسال که صحبت از مهمونی داغ بود، تصاویر و ویدئو‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که «بچه» مهمونی را با کلاه قرمزی قیاس می‌کرد.

ویدئوکلیپ‌هایی با پس زمینه یک موزیک غم انگیز که از نبود عروسک محبوب بچه‌ها و کلاه قرمزش و لباس آبی راه راهش می‌گفت و اینکه یک بچه حاضرجواب جایش را گرفته و لب کلام اینکه کلاه قرمزی تنها شده و تنها مانده است. در خلال همه این خاطر ه بازی ها، این سؤال دوباره در ذهن بسیاری جریان گرفت که آیا این عروسک دوست داشتنی را همان طور که دوست داریم باز هم ملاقات خواهیم کرد یا نه؟ مخصوصا که در سال‌های گذشته هم بار‌ها صحبت از پخش کلاه قرمزی در تلویزیون به میان آمد؛ اما این اتفاق رخ نداد.

نوروز ۹۶ آخرین سالی بود که فصل تازه‌ای از این برنامه روی آنتن رفت. بعد از آن، اما آرام آرام اختلافات صدا و سیما و سازندگان این مجموعه شروع شد و در آستانه نوروز ۹۸ با جمع آوری دکور‌های این مجموعه و اوج گیری اختلافات، همکاری ایرج طهماسب و صدا و سیما به پایان رسید. حالا، اما خبر‌های دیگری به گوش می‌رسد. آن گونه که در اخبار منتشر شده و در شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد، بر اساس اظهارنامه منتشر شده ۲۲ اسفند سال ۱۴۰۰ درخواست ثبت عروسک کلاه قرمزی به مالکیت سازمان صداوسیما و از سوی یک فرد حقیقی در اداره ثبت علایم تجاری ارائه شده است.

داستان اخذ مالکیت عروسک‌هایی که محبوبیت زیادی پیدا می‌کنند؛ اما فقط محدود به کلاه قرمزی نیست. «پنگول» با صداپیشگی هومن حاج عبداللهی در یک بازه زمانی درگیر این حواشی شد. حاشیه‌هایی که عبداللهی درباره آن گفت: «نمی‌دانم چرا این اتفاق افتاده و من دیگر صدای پنگول را درنمی آورم، این موضوع بسیار تلخ است، حتی الان هم گاهی اوقات موقع صحبت کردن با دخترم از همان لفظ‌ها استفاده می‌کنم. پنگول هنوز هم در خانه ما هست.»

جناب خان هم مدتی پیش به همین سرنوشت دچار شد و اختلافات تا حدی پیش رفت که مدتی در خندوانه هم خبری ازش نبود و در عوض او را روی بدنه اتوبوس‌ها می‌دیدیم! مالک و مالکیت قائل شدن برای عروسک‌ها شاید در ظاهر کار آسانی باشد؛ اما پس این وسط تکلیف دست‌ها و صدا‌هایی که به آن‌ها جان بخشیده اند و آدم‌هایی که عروسک‌ها بخش بزرگی از زندگی شان شده است، چه می‌شود؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->